Generelle salgs- og leveringsbetingelser for Nilan Norge AS
Disse salgs- og leveringsbetingelsene gjelder for alle leveranser fra Nilan Norge AS og har forrang fremfor eventuelle andre betingelser, med mindre annet er skriftlig avtalt mellom partene.
Priser
Alle priser er oppgitt i norske kroner, ekskl. merverdiavgift (mva.) Vi tar forbehold om eventuelle feil i prislister, produktkataloger og nettbutikk. Prisene kan endres uten forvarsel.
Emballasje og frakt kommer i tillegg. Alle priser er DAP med mindre annet er skriftlig avtalt. Prisene er eksklusive F-gass-avgifter og andre offentlige avgifter med mindre annet er spesifisert.
Det påløper et småordretillegg på kr 175,- for ordre under kr 1.000,-
Tilbud
Tilbud fra Nilan Norge AS er gyldige i 30 dager fra utsendelsesdato, med mindre annet fremgår. Alle priser er ekskl. mva, miljøgebyr og eventuelle andre avgifter.
Kjøper er selv ansvarlig for å kontrollere at tilbudet er i samsvar med egne behov og spesifikasjoner. Varer tilbudt fra lager kan være utsolgt ved aksept, og vi tar forbehold om dette.
Endringer i forespørselen kan medføre at tilbudet revideres. Endringer i valutakurser, frakt, toll, leverandørpriser og lignende gir Nilan Norge rett til å justere tilbudsprisen tilsvarende.
Kredittvurdering og kredittgrense fastsettes av Nilan Norge og kan kreve dokumentasjon fra Kjøper. Nilan Norge forbeholder seg retten til å stoppe levering ved overskridelse av avtalt kredittgrense.
Betalingsvilkår
Standard betalingsbetingelser er netto pr. 15 dager, med mindre annet er avtalt skriftlig. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrente på 18 % p.a. samt purregebyr iht. inkassoloven.
Fakturering skjer normalt etter levering. Eventuelle mangler fritar ikke Kjøper fra å overholde betalingsfrist for ikke-påtalt del av leveransen.
Levering
Leveringsbetingelser følger NL17, i tillegg til betingelsene i dette dokumentet.
Kansellering
Inngåtte avtaler kan kun kanselleres med skriftlig samtykke fra Nilan Norge.
Fraktskader
Fraktskader og manko må anmerkes på fraktbrev ved mottak og bekreftes av transportør. Kopi sendes til Nilan Norge for videre behandling. Kostbare produkter bør inspiseres grundig ved mottak, inkludert emballasje for fuktskader.
Kontroll ved mottak
Kjøper plikter å kontrollere at varen er i samsvar med avtalen før videresalg, installasjon eller bruk. Pakkseddel og tekniske data skal sjekkes opp mot produktet.
Reklamasjoner
Reklamasjoner må fremsettes skriftlig innen 7 dager etter mottak. Ved rettidig og gyldig reklamasjon leveres ny eller reparert del, men Kjøper dekker arbeid og kostnader knyttet til utskifting. Nilan Norge er ikke ansvarlig for følgeskader, dagmulkt eller erstatningsansvar, med mindre det foreligger grov uaktsomhet eller forsett fra selskapets ledelse.
Garanti
Nilan Norge AS gir 1 års garanti på alle produkter, regnet fra dokumentert installasjonsdato – dog senest 2 måneder etter kjøpsdato. Garantien dekker ikke skader eller feil som skyldes:
- Feilmontering eller manglende overholdelse av Nilan Norges monteringsveiledning.
- Plassering som gjør produktet vanskelig å vedlikeholde eller servicere – eventuelle ekstrakostnader ved vanskelig tilgjengelighet dekkes ikke.
- Slitasje, feil bruk, manglende vedlikehold, eller tilkobling til feil temperatur, spenning eller trykk i forhold til typeskiltet.
- Skader som følge av overspenning, lynnedslag, brann, frost, vannlekkasje, eller skjulte vanninstallasjoner.
- Skader som følge av kalk, overtrykk, tørrkoking, støv, eller aggressiv luft (syre/base).
- Fukt- eller kondensskader på elektriske komponenter som følge av at produktet ikke har vært i drift.
- Skader som følge av manglende vedlikehold eller service, særlig for varmepumper – lovpålagt service må dokumenteres for at garanti skal gjelde.
- Oppstarts-, innregulerings- og rengjøringskostnader.
- Ekstrautgifter ved arbeid utført i helger, på helligdager eller utenom normal arbeidstid.
- Indirekte tap som produksjonstap, tapt fortjeneste, driftsavbrudd og lignende dekkes ikke.
Dersom en reklamasjon viser seg å falle inn under noen av punktene over, vil oppdraget bli fakturert.
Forsinkelse og leveringsdato
Leveringstid fremgår av ordrebekreftelsen. Nilan Norge er ikke ansvarlig for forsinkelser som skyldes forhold hos underleverandører, produsenter eller Kjøper (manglende betaling, informasjon, mottakskapasitet eller endringer i ordre).
Retur
Retur aksepteres kun etter skriftlig avtale. Produktene må være ubrukte og i original stand. Returgebyr på 25 % og returfrakt belastes. Kjøper må benytte returskjema fra Nilan Norge.
Elektriske komponenter kan returneres kostnadsfritt til godkjente avfallsmottak via EE-avtale.
Force Majeure
Nilan Norge er ikke ansvarlig for forsinkelser eller mangler som skyldes forhold utenfor vår kontroll, som streik, pandemi, brann, krig, naturkatastrofer, leverandørsvikt, kraftmangel, transportproblemer, dataangrep m.m.
Ved force majeure utsettes våre forpliktelser inntil hindringen opphører, uten ansvar for økonomiske tap eller konsekvenser.
Personvern
Nilan Norge registrerer nødvendige personopplysninger (navn, telefon, e-post) for å gjennomføre kjøp og kundebehandling. Informasjonen behandles i henhold til vår personvernerklæring. Les mer på https://www.nilan.no/kontakt/personvern-og-cookies-erklaering.
Salgspant
Nilan Norge har salgspant i leverte varer inntil kjøpesummen, med tillegg for renter og omkostninger, er fullt betalt, jf. panteloven § 3-14.
Tvister og lovvalg
Tvister skal søkes løst i minnelighet. Hvis ikke mulig, avgjøres saken av norske domstoler etter norsk lov.
For øvrig gjelder bestemmelsene i NL17.